vrijdag 1 november 2013

Dag 0: Guldenzegels en warmlopen voor de Geefmaand

Bijdrage van: de Verdubbeldame

Vanaf vandaag zijn postzegels uit het guldentijdperk niet meer geldig. Blogster Mevrouw Pardoes, die nog voor honderden euro's postzegels had liggen, startte pardoes een actie om snel van de zegels af te komen: voor 50% van de waarde bood ze ze aan, en de gehele opbrengst zou naar Ethiopië gaan. Een aanzienlijk aantal mensen maakte er gebruik van, waaronder ik.

Eergisteren werd ik zenuwachtig: ik had nog zoveel zegels over! Binnen no-time ontstond er een plannetje. Ik zocht een paar mooie boeken uit die ik zelf al gelezen had en bood ze aan op de facebookgroep Doorgeefboeken. Het duurde niet lang of geïnteresseerden meldden zich, en het was leuk om te kunnen melden dat ze geen verzendkosten hoefden te betalen. De dag erna maakte ik een pakje van de zaden en pitten van groente en fruit die ik maandenlang had opgespaard. Dat stuurde ik naar Zaden voor Leven, die ze gebruikt om inwoners van vluchtelingenkampen moestuintjes te helpen aanleggen. Tenslotte vulde ik een grote doos met iets dat ik zelf niet meer nodig had... maar daar ga ik niet teveel over verklappen want één van de deelnemers gaat daar misschien iets van merken. Het meisje aan de balie waar ik de pakjes afgaf snapte niks van al die gekke zegels en werd zelfs een beetje boos op me. Maar warempel: geen enkele guldenzegel meer in huis!


Tot vanmiddag, toen de bel ging en de postbezorger me een kleurig pakje overhandigde met een heel rijtje guldenzegels er op.


Het pakje bleek afkomstig van Firma Fluitekruid, die ook alvast een aanloopje had genomen op de Geefmaand. Ik plukte hem leeg, en er leek geen einde te komen aan alle kleine verrassinkjes die er uit kwamen:

Theetjes, zonnebloempitten, een lineaal met "Ik vind jou onmééételijk leuk", een grappig verpakt zeepje, een boekenlegger (precies de boekenlegger met prachtige spreuk die jaren in mijn toilet heeft gehangen), twee paaseitjes, en het allerleukste: een setje Speelregels van Bureau Play! Tenslotte een begeleidend briefje:
"Ha Marije, Zomaar een verrassingspakketje voor iemand die zelf al zoveel geeft. En natuurlijk ook om m'n pakketzegels op te maken."
Dankjewel Firma Fluitekruid!!!

Afgelopen maand kreeg ik ook van Geefmaand-deelnemer Lin een verrassingspakketje in de brievenbus, ook verzonden met guldenzegels van Mevrouw Pardoes. Ik herkende er direct verschillende verdubbeldaden in, en was erg blij het boekje 'Random acts of kindness' weer in huis te hebben om inspiratie uit te putten voor de Geefmaand.


Over mijn geefactie van vandaag kan ik nog niet bloggen, want daar moet ik nog even iets voor afwachten. Maar het heeft iets te maken met Sneeuwwitje en kinderen die niet zonder hun lievelingsknuffel kunnen slapen...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...