zondag 17 november 2013

Dag 16: Ruimte, Nutella & YMCA Inspires People

Bijdrage van: Welmoed Verhagen

Deze dag heb ik wat meer ruimte voor mijzelf en mijn omgeving gecreëerd. Hard nodig en hopelijk met een positief effect.

Een tijdje terug had via Facebook bij Nutella naamstickers besteld die je dan thuis op je pot Nutella kan plakken. Voordat ik de deur uit ging had ik de sticker met de naam van mijn vriend op de Nutella-pot geplakt. Dat zouden ze de volgende ochtend dan wel vinden :-)

Verder was ik naar de ImpactNight van YMCA Nederland, tevens de 160e verjaardag van de YMCA in Nederland. Zoals ik al eerder schreef, we waren genomineerd voor een prijs, dus dan moet je wel aanwezig zijn natuurlijk :-) Onderweg nog een of meerdere mensen voor laten gaan (fietser, auto): dat wordt al bijna een gewoonte, ik tel die momenten niet meer...

De avond begon met het aanleren van de cupsong, een populaire kinderactiviteit van dit moment. Mijn bonusdochter kan het al heel goed; nu kan ik haar laten zien dat ik het ook (een beetje....) kan. Met de bijpassende muziek gaat het echt heel snel!

Foto: YMCA Nederland

Daarna was er tijd voor een openingswoordje van de nieuwe Algemeen Secretaris, Hans Klopper, en was er muziek. Ook kregen we twee opdrachten mee: 1) je mag zelf geen drinken aan de bar bestellen, alleen een ander iets aanbieden (wat erin resulteerde dat je meer of minder subtiel aan een ander moest aangeven zin in een drankje te hebben) én 2) je kon een YMCA-lintje pakken en die bij een ander opspelden en vertellen waarom je die ander een lintje gunde. Aan het eind van de avond mocht niemand zonder lintje naar huis. Een leuke manier om elkaar een compliment te maken! 

Ik had gelijk al iemand op het oog die ik een lintje wilde geven: ik heb met Maria een hele fijne tijd gehad tijdens een YMCA-conferentie in Istanbul, hebben veel lol gehad samen én Maria is iemand die heel veel voor de YMCA doet. Ik had haar haar lintje nog niet gegeven, stond eerst even bij de bar 'drankjes uit te wisselen' en toen stond Maria ineens voor mijn neus: zij wilde míj een lintje geven. Grappig hoe die dingen gaan :-) We hebben afgesproken binnenkort eens uitgebreid bij te kletsen :-)

Later op de avond was het moment daar: de YMCA Inspires People Award zou uitgereikt worden, waarvoor wij genomineerd waren met de Buitenlandse Jongerenreizen van de YMCA. De YMCA Inspires People Award is er voor mensen/projecten binnen de YMCA die op de een of andere manier inspireren en extra aandacht verdienen. Een extra waardering voor de inzet van vrijwilligers. 


In september 2012 werd een groot aantal onderdelen van de YMCA gestopt omdat het financieel niet meer haalbaar was en omdat de activiteiten niet meer pasten binnen de nieuwe richting van de YMCA. Wij vonden de reizen echter van groot belang, omdat zij echt anders zijn dan reizen van andere organisaties en zowel voor de deelnemers als voor de vrijwillige stafleden 'life changing' kunnen zijn. Iedereen heeft een plek binnen de reis, er is veel aandacht voor het groepsproces, deelnemers bepalen zelf mee hoe de reis eruit komt te zien en er worden bezoekjes gebracht aan lokale YMCA's in het buitenland. Kortom: dit mocht niet zomaar stoppen!

Al tijdens die avond in september waren wij druk met elkaar in overleg (eerst via sms/whatsapp) en na afloop van het formele deel van de avond ook gewoon face-to-face. De eerste plannen voor een doorstart, binnen of buiten de YMCA, werden gemaakt. Vervolgens heb ik met twee anderen het op me genomen om een doorstart te onderzoeken. Maandenlang zijn we bezig geweest met gesprekken, projectplannen schrijven, mogelijkheden onderzoeken etc. Met als uiteindelijk resultaat: we mochten een pilot draaien met 4 reizen in een aangepast reis-format. We hebben een succesvolle zomer gehad (zomer van 2013), zijn inmiddels geen pilot-project meer en bieden deze zomer 6 reizen aan. We're back!

En..... we hebben gewonnen! Hieronder zie je Aukje (links) en ik (met de niet-zo-heel-zichtbare-want-doorzichtige-award in mijn handen) een dankwoord uitspreken en wat vragen beantwoorden van de voorzitter en vice-voorzitter van de YMCA. Vooral veel dank voor de vrijwilligers en deelnemers die ons gesteund hebben in het soms lastige proces: hun wens dat de reizen zouden blijven bestaan hebben ons op moeilijke momenten gemotiveerd om vol te houden.

Foto: YMCA Nederland

Naast de award kregen we ook een cheque van 500 euro. Wat we er precies mee gaan doen weten we nog niet. Het wordt vast een leuk dagje uit met al onze vrijwilligers!


Na afloop zijn we nog geïnterviewd voor het verenigingsblad Inclusief, inclusief traditioneel opname-apparaat met mini-casettebandjes :-) De nieuwe Algemeen Secretaris was er ook bij: leuk om hem ook te spreken en te laten zien wat we met de reizen doen. Hij had ook nog leuke plannen voor nieuwe reizen, helemaal goed dus!

Verder gekregen: veel lieve woorden en steun van mensen in mijn omgeving nu ik het even wat moeilijk heb. Heel erg fijn!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...