donderdag 28 november 2013

Dag 27: De laatste schminksessie... en een vervolg

Bijdrage van: de Verdubbeldame

Via de facebookgroep Weeggeefhoek Rotterdam had ik vier gratis schminksessies verloot. De vierde en laatste keer schminken vond plaats in Schiedam. Leco vierde zijn vijfde verjaardag en had maar liefst 11 vriendjes en vriendinnetjes uitgenodigd voor een middagvullend programma met patatjes, oud-Hollandse spelletjes, een ballonnenclown en een dvd. De kinderen hadden dolle pret, maar ga d'r maar aanstaan als ouders!

Voor mij was het een nieuwe ervaring, zo'n grote kluwen beweeglijke vijfjarigen. Eén voor één werden ze uit het feestgewoel geplukt om op mijn schminkkruk plaats te nemen.

Heerlijk, die vijfjarigen met hun eisen en vragen. Zoals het monster: "Ik wil groen zijn. En blauw. En bruin. Mag ik in de spiegel kijken? Is het al klaar? Heb je al bruin gedaan? Is het nu klaar? Mag ik nu kijken?" Of: "Ik wil een konijn. Roze en zwart. En ik wil glitter. En een regenboog. En bloemen. En ook die andere glitter." Het konijn was dolblij met het bonte resultaat en kwam nog een paar keer terug om in de spiegel te kijken.

Maar ook zeker een uitdaging: vijfjarigen die tijdens het schminken graag onverwacht het hoofd opzij draaiden, om te zien wat de clown uitspookte, en hoe de spelletjes verliepen. Dan kreeg je dus, zoals op deze foto, een monster met rafelige hoorns. Maar ach, alle kinderen waren er evengoed blij mee. Prachtig, die stralende gezichtjes en blije kreetjes op het moment dat ik ze de spiegel voorhield.

De sekserolverdeling was tekenend: de jongens wilden monster, spiderman of een gevaarlijk dier zijn, de meisjes werden prinsesje, poesje of konijn. Alleen de jongste verjaardagsgast, een verkouden en koortsig jongetje, week van de standaard af en wees in mijn voorbeeldenmap een vlindertje aan met veel roze en bling-bling.

Een vervolg...

Leco's moeder gaf me na afloop een doosje heerlijke bonbons, en vroeg me of ik misschien visitekaartjes had om aan de moeders uit te delen. Die had ik niet. Een website ook niet. Zou dat moeten? Een opmerking van Margriet spookte opeens door mijn hoofd: "Kun je gerust geld voor vragen. Vind je dat nog te moeilijk? Dan kun je het eerst voor een goed doel doen," opperde zij toen ze op dit blog mijn schminkfoto's zag.

Wat een goed idee eigenlijk! Lekker schminken en tegelijkertijd geld ophalen voor sympathieke kleine stichtingen die zich inzetten voor kinderen in achterstandssituaties. En huppetee, 's avonds maakte ik meteen maar een facebookpagina voor mijn goededoelenschminkservice die ik 'de Kleuringsdienst' doopte.

Vandaag kreeg ik meteen al mijn eerste aanvraag. Op 13 december gaat de Kleuringsdienst schminken op het verjaardagsfeestje van Yarah. Samen met haar moeder werd het goede doel vastgesteld waaraan een donatie wordt gemaakt: stichting Jarige Job. Deze stichting trakteert kinderen uit arme, bij de Voedselbank aangesloten gezinnen op een leuke verjaardag. De kinderen krijgen een Verjaardagsbox met alles erop en eraan. Zoals versiering, traktaties voor de klas en de leraren, wat lekkers voor de visite en natuurlijk een mooi cadeau. Zo heeft niet alleen Yarah een mooi verjaardagsfeest, maar ook een kind uit een arm gezin. Dat sluit meteen prachtig aan bij de verdubbeldaad die ik deze week bekend ga maken.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...