zondag 3 november 2013

Dag 1-2-3: Lieke

Dag één: 1 november 2013
Affirmatie van vandaag: Glimlachen is geven/ Geduld hebben is geven.


Vandaag gaf ik:
- Een virtueel bosje bloemen
- Aandacht en tijd aan een lieve vriendin (telefoontje, luisterend oor)
- Mijn hulp: het wegbrengen van de vuilniszak (slecht ter been iemand)
- Medeleven (iemand die in het ziekenhuis ligt)

Vandaag ontving ik met dankbaarheid:
- Rust voor mijn lichaam, ik luisterde tijdig naar de signalen
- Twee mandarijntjes van een lieve buurvrouw
- Een financiële gift waardoor ik niet rood kwam te staan
- Diner, ik werd mee uit eten genomen
- Een mooie wandeling door de wijk samen met een dierbaar iemand


-----------

Dag twee: 2 november 2013
Affirmatie van vandaag: opruimen is ruimte maken, geven is geduldig zijn
Vandaag gaf ik:
- Iemand de kans gratis mee te doen aan een workshop

- Een kadootje aan een jarig iemand, oa een versierde kaart met 33 keer hoera er op
- Lieve woorden/ een oprecht compliment in een sms'je

- Spontaan facebook bijles aan iemand die hele persoonlijke info
zichtbaar op een tijdlijn had gezet ipv in een privé berichtje...


Vandaag ontving ik met dankbaarheid:
- Vriendelijke woorden en contact met onbekende mensen
- Korting op en uitstel van betaling van een verzorgingsproduct

- Dat er precies nog 1 tube sport massagegel verkrijgbaar was
- Goede zorgen van diverse mensen, zij bekommerden zich om mij
- De blijdschap van de jarige omdat zij een kaart kreeg 


----------

Dag drie: 3 november 2013
Affirmatie: geven doet leven

Vandaag gaf ik:
- Aan iedereen die aanwezig was in de buurttuin een portie van mijn zelf gemaakte salade
- Tips aan kinderen die mee wilden helpen bij het winter klaar maken van de buurt tuin.
- De garantie dat ik iemand die geen Nederlands kan schrijven en of lezen goed op de hoogte zal houden van bepaalde informatie. Dit doe ik dmv huisbezoekjes.

- Ik nam het zware werk over van 2 personen die beter niet zelf de grond om konden spitten.
De ene heeft last van haar voet, de andere heeft veel last van zijn rug.

- Tijdelijk mijn schoenen aan een kind dat op skeelers naar de buurttuin was gekomen.
Vandaag ontving ik met dankbaarheid:
- Een bijdrage aan het lichtgevende hesje om te kunnen hardlopen in het donker
- Groente uit de tuin, aardappelen, pastinaak, prei bladeren
- De hulp van mensen die mee hielpen bij het winter klaar maken van de buurttuin.
(die zelf geen tuin hebben, wel hun handen uit de mouwen staken).
- een rustmoment omdat ik het nodig had


-----
Het boek geschreven door Cami Walker, heb ik in het Nederlands 2de hands aangeschaft.
Dat heb ik mezelf gegeven, en het inspireerde mij enorm. 
Om te oefenen (hoe gaat dat dan in zijn werk?) ben ik simpel weg begonnen. Ik heb al "warmgedraaid" in de maanden september en oktober. Ik realiseerde dat ik veel te geven heb, en dat onvoorwaardelijk weggeven mij een zeer goed gevoel geeft. 

* Zo heb ik meerdere ns trein- dagkaartjes weggeven aan iemand die ze heel goed kon gebruiken.
* Ik heb glazen die in mijn berging stonden, weggegeven aan mensen die ze mooi vonden.
* Er zijn een hoop spullen naar de kringloopwinkel gebracht, zodat anderen er gebruik van kunnen maken.
* Aangebroken verpakkingen van verzorgingsproducten heb ik naar een inleverplek van het Leger des Heils gebracht. Ik heb er bij gezegd dat ik graag wilde dat het niet in de winkel van het LdH terecht zou komen, maar dat de producten gratis verstrekt zouden worden. 
* In het kader van november weggeefmaand geef ik een gratis workshop aan leden van een bepaalde facebookgroep.
* Aan mijn kapper, waar ik graag kom, heeft komende week wat te vieren. Ook aan haar en haar team geef ik een gratis workshop kado. Daar hoef ik helemaal niets voor te hebben, en dat voelt zo fijn, om te geven.





Als kind, tiener, puber (jong) volwassenen hanteerde ik de "gouden regel": 
-minimaal- 3 goede daden op een dag, dan krijg je terug wat je hebt geïnvesteerd.
Later begreep ik pas dat mijn geven niet onvoorwaardelijk was, ik telde namelijk de goede daden, van het open houden van een deur, tot een vriendelijk praatje met een onbekend persoon.
Kortom Ik telde op, onthield wat ik deed en werkte zoals dat heet "met plussen en minnen".
Daardoor had ik niet in de gaten dat ik vaker dingen al kreeg, mijn focus lag verkeerd, omdat ik iets terug verwachtte na verloop van tijd, raakte ik teleurgesteld, zelfs verbitterd.

Mijn conclusie was dat 'het geen zin had', voor mijn gevoel gaf ik meer, dan dat ik kreeg. Het kostte mij tijd, energie en geld.

Mijn focus verschoof en ik hanteerde regelmatig de uitspraak; Behandel de ander, zoals je zelf behandeld wenst te worden en dat past geheel bij mij. 
Sinds ik bewust EN onvoorwaardelijk (weg)geef maak ik wonderlijke dingen mee. + Ik heb mensen ontmoet die zo liefdevol en warm zijn, dat is haast onvoorstelbaar. + De kansen op werkgebied worden mij in mijn schoot geworpen.
+ Er is een enorm hoge Gunfactor, ik blijk hele toffe collegae te hebben. 
+ Dromen worden werkelijkheid, en veel wensen zijn reeds uitgekomen.  


Conclusie: er is wat veranderd, mijn ervaringen hebben gezorgd dat ik een andere kijk op (weg)geven heb gekregen:
Ik geloof momenteel dat niet de (hoeveelheid aan) spullen die je bezit jouw rijkdom is, maar dat de nieuwe rijkdom bestaat uit de kennis en de vaardigheden.
En dat als jij, net als ik, jouw bezit weggeeft of deelt (in overvloed) dat de wereld dan zal bestaan uit meer gelijkwaardigheid en dat er ruimte is om samen te vieren, want gezamenlijke vreugde overheerst. Er zal geen plek meer zijn voor leed, de focus ligt op wat je hebt, mee maakt en niet op wat je had willen hebben of nog mee wenst te maken.


Deze actie, november-GEEF-maand van de Verdubbeldame, die het oppakte en het groot maakte, kan DE ommekeer zijn, voor ons, voor onze directe omgeving en voor de maatschappij. 

Wij zorgen er samen voor dat de huidige wereld mooier en vrijgeviger zal worden. "Wie zaait, zal oogsten". Hiermee sluit ik mijn eerste blog en terugblik af. Liefs, Lieke x
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...