zaterdag 9 november 2013

Dag 9: Verenigingsblad en drama-oefeningen

Ik woon in een Centraal Wonen-project, een vorm van gemeenschappelijk wonen. Iedereen heeft z'n eigen woning met alles d'r op en d'r aan, maar daarnaast hebben we gemeenschappelijke ruimtes en activiteiten. En -zoals dat hoort in een vereniging- commissies, besturen en vergaderingen om de boel in het gareel te houden. Ik zit in de infocommissie die een keer of vijf per jaar het verenigingsblad uitbrengt, de Leut. Die hele commissie bestaat op het moment maar uit twee mensen, waarvan ik de enige ben die met het layout-programma uit de voeten kan. Dus je raadt al wie dat blaadje maakt.

Dit weekend was het weer zover: het blad moest af, want over een week is er een plenaire vergadering. En de agenda van die vergadering wordt altijd in de Leut afgedrukt. Ik had besloten dat dit mijn geefactie van vandaag zou worden, omdat het iedere keer best een investering is: achter kopij aanhengelen, schrijfsels van anderen redigeren, foto's bewerken, en dan een aantal uur op kantoor zitten om het blad te maken (en mocht ik überhaupt reacties van bewoners terugkrijgen, dan zijn het meestal kritische commentaren van 'waarom er zoveel van dit of zoveel van dat instaat', of 'dat zus of zo niet klopt' - heel dankbaar werk dus).


De juiste warme geefhouding had ik er niet helemaal bij. Ik zat te mopperen omdat ik het blad dit keer in mijn eentje had moeten volschrijven. En dat ik de kopij van het bestuur -de onontbeerlijke vergaderagenda- nog niet binnen had. Na een mailtje en een telefoontje heb ik het er gewoon uitgelaten, no mercy.

Maar voordat je denk dat ik alleen maar kan mopperen vandaag: het is ergens ook wel weer leuk om me creatief uit te kunnen leven en mijn eigen maaksel in de brievenbus terug te vinden. De hoofdmoot van het blaadje is altijd het interview met nieuwe bewoners. Dat heb ik deze keer ook verzorgd, en daar had ik reuze lol in. Ik mocht mijn nieuwe naaste buurvrouw aan de tand voelen en kon haar zo meteen al beter leren kennen. "Lust je wijn?" vroeg ik toen ze weer op wilde stappen, helemaal blij dat ik een potentieel geefmomentje zag (en een kans om af te komen van die fles rode bocht die ik zelf cadeau kreeg). Maar nee, ze bleek meer een bierdrinker. Tja, en giften opdringen kan ook niet de bedoeling zijn.

Toen de Leut af was heb ik tijd besteed aan het voorbereiden van mijn toneelgroepje op de maandag. Ik ben activiteitenbegeleider op een dagbestedingslocatie voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel, en naast creatieve en muzikale activiteiten geef ik sinds vorige week ook toneel. Heel spannend, want ik heb er zelf nauwelijks achtergrond in. Ik ging dus uitgebreid op zoek naar werkvormen op internet. Ook dat kan ik als gift beschouwen, omdat ik het niet als werktijd declareer.

O en wacht, ik gaf vandaag ook nog een boek weg. Althans dat probeerde ik, het animo blijkt niet erg hoog. Daar boft FotootjeVandaag mee, die als enige interesse toonde. Ik wacht nog even af tot zondagmiddag.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...